Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vitaminhiányra betegség lehet a válasz

2008.12.03

 

Vitaminhiányra betegség lehet a válasz.

 

Kép

Fejfájás, alvászavarok, kedvetlenség. Kora tavasszal effélékre panaszkodik gyermek és felnőtt egyaránt. Hiába a tízórás alvás, nehéz az ébredés. Még egy rövid séta, néhány lépcső is kikészíti az embert

 

Tavasz elejére kimerülnek a szervezet tartalékai. Kevesebb a vitamin, az ásványi anyag és a nyomelem, mint amire szükség volna. A hiányról pedig azonnal árulkodik a szervezet -- ilyenkor elkapni is könnyebb bizonyos betegségeket.

A tavaszi fáradékonyság legfőbb oka: vitaminhiány. A vitaminok nélkülözhetetlenek ( erre utal elnevezésük is, a vita szó latinul életet jelent ). Két nagy csoportjuk van:

--- zsírban oldódó vitaminok: A szervezet képes raktározni őket. A túl sok is gondot, betegséget okozhat.

--- vízben oldódó vitaminok: A szervezet nem képes raktározni, tehát folyamatosan pótolni kell őket, különben vitaminhiány alakulhat ki ( ami szintén betegségekhez vezet ).

A- VITAMIN

Zsírban oldódik. Hiányának tünetei a szemen, hajon, bőrön, körmön mutatkoznak. Már csekély hiánya is szürkületi vakságot okoz. Súlyosabb esetekben a fejlődés lassul, a bőr feltűnően szárazzá válik, a körmök berepedeznek, és kihullik a haj. A-VITAMIN  nagyobb mennyiségben található májban, sárgsrépában, sütőtökben.

B- VITAMINOK (B1 B2 B6 B12)

Vízben oldódnak. Hiányuk fáradékonyságot, étvágytalanságot, hányingert, hányást, vérszegénységet, bőrelváltozásokat, alvászavart, idegrendszeri problémákat vált ki. A B- VITAMINOK tejben, tojásban, húsban, májban, zöldségekben és egyes gabonafélékben nagyobb mennyiségben megtalálhatók.

C- VITAMIN

Vízben oldódik. Hiánya eleinte csupán étvágytalanságot, ingerlékenységet, súlyosabb esetekben skorbutot ( tünetei: végtagfájdalmak, vérzések, fogínygyulladás, vérszegénység, idegrendszeri panaszok, az ellenálló képesség romlása ) idéz elő. C- VITAMIN található  a gyümölcsökben és a friss zöldségekben. Főzés és melegítés során elbomlik, mivel hőre érzékeny. Célszerű tehát gyümölcsöt, zöldséget nyersen fogyasztani.

D- VITAMIN

Zsírban oldódik. Hiánya esetén először csontosodási zavarok lépnek fel, majd a csontok felpuhulnak, elgörbülnek, súlyos elváltozások következnek be. Gyermeknél jellemző a fejlődés elmaradása, az ellenálló képesség romlása. Lényeges, hogy kizárólag az orvos által előírt mennyiség kerüljön a szervezetbe, mert a túladagolás is veszélyes. Megtalálható a halak májában, illetve a halolajban. Horgászok, illetve akik szeretik a halat előnyben vannak. Az ultraibolyasugarak hatására alakul át hatékony vitaminná, ezért különösen fontos a napfény.


E- VITAMIN

Zsírban oldódik. Bizonyos bajok, kóros állapotok kivédésében van szerepe. Hiánya vérszegénységhez és a nemi mirigyek csökkent müködéséhez vezet. Búzacsírát, napraforgót, mogyorót, mandulát és édes burgonyát együnk, és így meg lesz oldva az E- VITAMIN szükségletünk.

K- VITAMIN

Zsírban oldódik. A véralvadás szabályozásában játszik szerepet. A K- VITAMIN megtalálható a káposztafélékben, a parajban, a tejben, a májban. Az adagolást beszélje meg orvosával.

 

Már ez sem az igazi.

Szakemberek két különböző olasz város piacáról vásároltak, laborban megvizsgálták a zöldségek, gyümölcsök vitamin-, ásványianyag- és nyomelemtartalmát. A mai értékeket összehasonlították egy 1985-ös teszt eredményeivel. Kiderült, rohamosan csökken a zöldségek, gyümölcsök hasznos  vitamin- és ásványianyagtartalma ( 10 dkg/mg ). Íme néhány példa.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

 

 

 

 



 

 

 

 brokkoli  bab  burgonya banán spenót
 egykor kalcium 103mg  egykor B6-vitamin 140 mg  egykor magnézium 27 mg  egykor folsav 23 mg  egykor C-vitamin 51mg
 napjainkban 33 mg  napjainkban 55 mg  napjainkban 18 mg  napjainkban 3 mg  napjainkban 21 mg

A különbség jól látható és így talán arra gondolhatunk, hogy több zöldséget együnk, de sajnos a szervezetünk nem képes több élelmiszer befogadására, mint amennyi jól fog esni.

Tehát elgondolkodhatunk azon, hogyan juttassunk be több gyümölcsöt, zöldséget a szervezetünkbe?

Várom az ötleteket, információkat és minden véleményt!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.